Warunkiem właściwego oddziaływania nauczyciela na wychowanków i stosowania odpowiednich metod pracy jest znajomość stosunku jego podopiecznych do aktywności ruchowej. Niezbędne jest do tego przeprowadzenie sondażu diagnostycznego techniką ankiety.
Kwestionariusz ankiety składa się z 10 pytań zamkniętych poprzedzonych instrukcją.
KWESTIONARIUSZ ANKIETY
SZKOŁA ......................................................... KLASA ........................... Data badania ...........................
INSTRUKCJA
Zwracam się do Ciebie z prośbą, abyś zechciał/a szczerze odpowiedzieć na wszystkie podane poniżej adresowane do Ciebie pytania. Twoje odpowiedzi służyć będą lepszemu poznaniu uczuć, upodobań i zainteresowań dzieci i młodzieży. Szczere i prawidłowe odpowiedzi to wszystko, czego od Ciebie oczekujemy. Czytaj uważnie pytania i odpowiadaj samodzielnie. Każda odpowiedź jest dobra, jeśli jest zgodna z tym co Ty myślisz i co czujesz.
Zaznacz w każdym pytaniu właściwą odpowiedź.
1. Uważam, że w życiu sprawność fizyczna jest: a) bardzo ważna b) ważna c) nieważna
2. Gdy ma być lekcja wychowania fizycznego to: a) bardzo się cieszę b) cieszę się c) jest mi to obojętne
3. Czy lubisz ćwiczyć na lekcjach w.f. ? a) bardzo lubię b) lubię c) nie lubię
4. Co zrobiłbyś/łabyś gdyby lekcje w.f. nie były obowiązkowe ? a) chodziłbym/łabym nadal systematycznie na lekcje w.f. b) chodziłbym/łabym na lekcje w.f. od czasu do czasu c) nie chodziłbym/łabym wcale
5. Czy uważasz, że lekcje w.f. i samodzielne, pozalekcyjne ćwiczenia ruchowe (sportowe) mogą podnosić sprawność fizyczną ? a) tak b) nie jestem pewny/na c) nie
6. Czy warto poznać (mierzyć) swoją sprawność fizyczną ? a) tak b) nie jestem pewny/na c) nie
7. Czy ćwiczenia powodujące zmęczenie fizyczne mają sens (wartość) ? a) tak b) nie jestem pewny/na c) nie
8. Czy samodzielnie uprawiasz ćwiczenia fizyczne (sporty) w czasie wolnym od nauki ? a) systematycznie b) czasem c) nie uprawiam ćwiczeń ani sportów
9. W jakim celu uprawiasz ćwiczenia fizyczne i sporty ? a) żeby być sprawnym/ą b) dla przyjemności c) żeby nie być gorszym od innych
10. Czy w przyszłości zamierzasz systematycznie uprawiać ćwiczenia fizyczne i sporty rekreacyjne w czasie wolnym od zajęć ? a) tak b) nie jestem zdecydowany/a c) nie
Otrzymane odpowiedzi można punktować następująco:
wariant "a" - 2 punkty wariant "b" - 1 punkt wariant "c" - 0 punktów
Maksymalna ilość punktów jaką można uzyskać z jednego kwestionariusza wynosi więc 20 punktów. Ilość uzyskanych punktów mówi nam czy nasi podopieczni posiadają pozytywne sądy o aktywności ruchowej, czy też nie. Potrzebna jest też szczegółowa analiza odpowiedzi na poszczególne pytania, by zorientować się, czy np. udział w samodzielnym podejmowaniu ćwiczeń ruchowych jest współmierny do głoszonych poglądów.
Na wyniki ankiety możne mieć wpływ fakt wcześniejszego informowania uczniów o znaczeniu ćwiczeń fizycznych. W takim przypadku należałoby sporządzić ankietę o przewadze pytań dotyczących podejmowania działań ruchowych.
Zaprezentowane powyżej badanie sondażowe można wykorzystać szerzej np. przed rozpoczęciem samokontroli i samooceny i po jej zakończeniu. W ten sposób możemy znaleźć odpowiedź na ważne pytanie: ...czy stosunek uczniów do aktywności ruchowej zmieni się po przeprowadzeniu samokontroli i samooceny sprawności fizycznej ?
mgr Henryk Orłowski Szkoła Podstawowa nr 12 w Mikołowie |